Svømmehallen

I svømmehallen finder du følgende:

Svømmehallen - Albertslund Kommune

Bemærk!

Svømmehallen, varmtvandsbassinet, IR-Sauna og sauna, er lukket i perioden fra den 28. maj til og med den 28. august.                                                                                                                                                               

Svømmehal

Et hyggeligt bassin på 12,5 m x 25 m med en dybde fra 0,9 m til 3,8 m. Bassinet har to vipper på henholdsvis 1 og 3 m samt en lille rutsjebane. 

I omklædningsrummene findes sauna og til blebørnene puslefaciliteter. Alle muligheder skulle være til stede for en god dag for hele familien.

Børn under 7 år har kun adgang til svømmehallen i følge med en voksen (min. 15 år).

Varmtvandsbassin

Varmtvandsbassinet holder en temperatur på 34 grader og er derfor velegnet til babysvømning, handicappede og ældre.

Ydermere er bassinet udstyret med modsvømsdyser, massagedyser, vandkanon til rygmassage og spahjørne. Bassinet er handicapvenligt med lift og speciel trappe samt barre langs kanten. Bassinet er også velegnet til vandaerobic eller bare til ren afslapning.

IR sauna


Benyttelse af IR sauna medvirker til at mindske stress og træthed. Bare få minutter i den milde og behagelige varme har en massagelignende effekt som virker beroligende på såvel nervesystemet som på spændte muskler.

Vejledning i brug af IR sauna

 

Herudover efterlades hudoverfladen renset, blød og elastisk. IR sauna er ikke et behandlingstilbud, men et sundheds og velværds tilbud.

Forøger blodcirkulationen, styrker kredsløb og stofskifte

Medens kroppen øger perspirationen i forsøget på at nedkøle sig selv, arbejder hjertet hårdt for at øge blodcirkulationen. Pulsen, hjertets minutvolumen og stofskiftet øges, medens det nedre blodtryk falder. Det betyder at kredsløbet generelt forbedres. Helsekabinen kan øge kalorieforbrændingen med op til 4 gange så meget. Så man opnår et reelt vægttab - ikke "kun" et væsketab.

Lindrer smerter - øger kropssmidighed

Varmeenergien absorberes "full body" af legemet og øger blodgennemstrømningen i bevægeapparatet. Muskler slapper bedst af når vævet er varmt - og der opnås derigennem større muskel- og bevægelsesfleksibilitet.. Den forøgede blodgennemstrømning medfører desuden at overbelastning/skader på muskler, sener og led hurtigere læges.

Lindrer kombineret ømhed og stivhed

Varme anvendes ofte i fysioterapien til påvirkning af forskellige former for led lidelser, genoptræning m.m. Det harvist sig at IR-opvarmningen har en positiv effekt på bla. forstuvninger, nervesmerter, bursitis, muskelinfiltrationer og ledsmerter i arme, ben, ryg, knæ, nakke og hofter m.m. ligesom på naturlig og aldersbestemt stivhed, smerter og ømhed.

Giftstoffer, tungmetaller og andre affaldsstoffer

Den forøgede blodcirkulation påvirker udskillelsen af gift- og affaldsstoffer. Daglig øget perspiration kan hjælpe med til at afgifte kroppen, idet der frigøres opsamlede potentielle tungmetaller som f.eks. bly, kviksølv, zink, nikkel og cadmium samt alkohol, nikotin, natrium og svovlsyre.

Immunforsvar - myoser m.v.

Ophold i det dybdegående "full body" stråleområdehar en afslappende og afstressende effekt, og påvirker derigennem kroppens immunforsvar ligesom systemet er effektivt mod myoser..

Vejledning i brug af IR Sauna:
•Vores IR sauna er en fælles sauna, og derfor skal der benyttes badetøj.
•Børn under 16, kun ifølge med forældre.
•Benyt bruseren og tørre dig inden du træder ind i saunaen.
•Medtage et stort håndklæde til bag ryggen, til at sidde på, og til at komme dine fødder på.
•For at opnå den fulde effekt af opholdet i den infrarøde sauna anbefales det, at man benytter saunaen i 25-30 minutter.
•Efter saunaophold skal man bruse sig inden benyttelse af bassin.

Du bør konsultere din læge inden brug af saunaen, hvis du er gravid, lider af hæmofili eller lupus, har pacemaker eller kobberspiral

Sauna

 

Sauna er ikke kun dejligt og afslappende på en kold vinterdag, der er også masser af gode grunde til at smutte en tur i sauna efter din træning her om sommeren.

Undersøgelser viser, at regelmæssige saunabesøg stimulerer vores immunforsvar og sænker vores blodtryk.